اسلامی: دیدار گروسی با رئیس‌جمهور نیاز به هماهنگی دارد عراقچی: سیاست ما حمایت از مقاومت است سخنگوی دولت: ساعت شروع به کار ادارات همچنان شناور خواهد بود وزیر ورزش: ورزشگاه آزادی تا پایان پاییز ۱۴۰۳، به بهره‌برداری می‌رسد وزیر دفاع: درصد موفقیت عملیات وعده صادق ۲ بالای ۹۰ درصد بود پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌های افسری ارتش فراکسیون وحدت ملی مجلس دوازدهم تشکیل شد مجلس با اصلاح طرح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات موافقت کرد حضور تعدادی از دانشجویان افسری دانشگاه فراجا در مجلس + فیلم عراقچی: روز‌های آینده را روشن می‌بینم «هادی حق‌شناس» به عنوان استاندار گیلان انتخاب شد ثبت‌نام مجدد داوطلبان انتخابات نظام مهندسی غیرقانونی است وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه نشست اضطراری برگزار خواهند کرد سازمان اطلاعات سپاه: هرگونه فعالیت در حمایت از رژیم صهیونیستی جرم است دستور رئیس جمهور برای رسیدگی جدی به فروش فیلترشکن و زمینه‌های رواج آن دیدار جمعی از نخبگان، استعداد‌های برتر علمی و رتبه‌های برتر کنکور با مقام معظم رهبری + فیلم و عکس | در آینده نزدیک درباره مسائل لبنان و شهیدنصرالله صحبت خواهم کرد فرماندار مشهد مقدس: ۲۰ مدرسه دوازده‌کلاسه جدید در پویش «سه‌شنبه‌های افتتاح» به بهره‌برداری خواهند رسید هشدار صریح فرمانده کل ارتش به رژیم صهیونیستی رئیس کمیسیون امنیت ملی: ایران در آمادگی کامل به سر می‌برد رئیس شورای عالی استان‌ها با نماینده حزب‌الله در ایران دیدار کرد رئیس مجلس شورای اسلامی: برنامه دور از انتظاری برای دشمن طراحی کرده‌ایم وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح: عملیات سه‌شنبه شب تنها بخشی از توانمندی موشکی ایران بود ویدئو| لحظه اعلام رمز عملیات «وعده صادق ۲» | گفتگوی تلفنی سردار سلامی با دکتر پزشکیان
سرخط خبرها

تکذیب دستور اژه‌ای درباره توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

  • کد خبر: ۲۴۰۴۶۶
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
تکذیب دستور اژه‌ای درباره توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
مرکز رسانه ای قوه قضائیه طی اطلاعیه ای اعلام کرد: موضوع توقف حکم دیوان عدالت اداری در مورد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از سوی رییس قوه قضاییه مربوط به ۶ ماه گذشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری ادعا کرد که مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شده است.

ادعای وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح شده است که دستور رئیس قوه قضائیه مربوط به ۶ ماه پیش است و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای دستور جدیدی درباره این پرونده صادر نکرده است.

در اسفند ماه سال گذشته پس از اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی و براساس قانون، مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرد، رئیس قوه قضائیه دستور داد موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی با دولت بررسی شود.

بر همین اساس پس از برگزاری جلساتی با با حضور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد که این وزارتخانه برای ابطال رأی دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارائه کند و تا بررسی این درخواست اجرای رأی متوقف شود.

با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی و همچنین فرصت اقدام قانونی برای رفع مشکل از سوی دستگاه‌های ذیربط با ارسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رأی به تعویق افتاد.

گفتنی است بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیف تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند.

سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

پرونده مورد اشاره با دستور رئیس قوه قضائیه مجدداً در هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری بررسی شد و بر اساس نظر این هیئت، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رأی دیوان کاملاً مطابق با قانون است.

وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در فرصت ۶ ماهه توقف این رأی فرصت داشتند اقدامات لازم را انجام دهند، اما با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و … انجام نشد، بنابراین بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

گفتنی است، بر اساس بند (ه) تبصره ۱ قانون هواپیمایی کشوری، شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است و می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافرین شود.

همانطور که رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرده است، وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساساً قانون این اجازه را به دیوان نداده است و ورود به این موضوع بر عهده قانون‌گذار است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->